miercuri, 10 iunie 2015

„Ghici cine moare primul” de M.J. Arlidge - Recenzie

Cine ar fi crezut că uneori, în viață, ești lipsit de scurtături, de ocolișuri? Totul devine acum sau niciodată. În cazul de față aveam de-a face cu omori sau ești omorât. Nu există cale de mijloc, pur și simplu. Acesta este jocul, capcana în care ai fost prins și în care ești nevoit să încerci să supraviețuiești. Dar merită oare sacrificiul în favoarea altei ființe umane?, ne-am întreba mulți dintre noi, probabil, în timp ce am pune mâna pe pistol.

Născut în Statele Unite ale Americii, scriitorul cărții acesteia, M.J. Arlidge, debutează în anul 2014 cu thrillerul Ghici cine moare primul (cu titlul original Eeny Meeny), roman care se bucură de un succes internațional.
M. J. Arlidge lucrează de 15 ani în televiziune, fiind specializat în producţiile dramatice. Arlidge a fost producătorul unor seriale poliţiste de prime time pentru ITV, printre care Torn, The Little House şi, cel mai recent, Undeniable. În prezent scrie pentru publicaţia Silent Witness şi produce filme pentru reţele TV din Marea Britanie şi SUA.

Acest prim roman al său face parte dintr-o serie a cărei protagonistă este inspectoarea Helen Grace. Tot în 2014 este publicat și cel de-al doilea roman al seriei, acesta intitulându-se Pop Goes the Weasel. Conform site-ului editurii Trei, acesta este în curs de publicare la ei.

După cum spuneam mai sus, având-o în prim plan pe inspectoarea Helen Grace, romanul de față este construit într-un stil alert și se bazează pe acest joc nebun în care, odată ce ai fost prins, te-ai ars. Omori sau ești omorât. Există o singură soluție. Îți poți imagina oare cum sună asta?
Această carte reprezintă povestea unei minți diabolice și a unui trecut care e pe cale să iasă la iveală.

Cred că această carte nu este genul acela de carte pe care doar o citești, ci pe care o devorezi în adevăratul sens al cuvântului. Tocmai simplitatea scriitorului de a creea o astfel de lume complexă este unul dintre lucrurile pe care le-am apreciat cel mai mult la acest roman. O scriitură simplistă, cu ajutorul căreia se conturează o narațiune bine pusă la punct.

Să vă spun sincer, inițial am crezut că pe tot parcursul romanului va fi vorba de cei doi îndrăgostiți care apar la începutul lecturii, iar la final vom afla, în sfârșit, care dintre ei moare. Impresia asta total greșită mi-a fost ștearsă după încă câteva pagini citite... când unul dintre ei a murit. Bun, și-acum ce? Ce mă așteaptă în cele 350 de pagini rămase?, mă întrebam în timp ce frunzăream mai departe cartea.
Dacă v-ați gândit și voi măcar o secundă la acest lucru, vreau să vă spun că acest roman este mult mai mult decât atât. Presărat cu intrigi și răsturnări de situații, Ghici cine moare primul este pe departe cel mai bun thriller pe care l-am citit anul acesta! 

Am fost profund impresionată de unicitatea acestui roman. Nu cred să mai fi citit un roman mai haotic ca acesta, iar prin haotic mă refer la felul în care alternează capitolele, având capacitatea de a induce cititorul în eroare, de a-l bulversa. Personal, în unele momente aș putea spune că m-am simțit ca și cum aș gusta din 5 feluri diferite de mâncare deodată - habar n-am care de unde vin, eu trebuie să înghit totul așa cum e, încercând totodată să fac legătura între ele. Un roman extraordinar de antrenant pe care îl recomand în special amatorilor de romane polițiste!

Editura TREI
Nr. de pagini: 408
Anul apariţiei: 2015
Traducere din engleză de: Lucian Niculescu 

6 comentarii:

  1. Hei. :) Eu nu am citit acest roman, deși îl am în Wishlist. Pare foarte interesant, și, legat de faptul că ai impresia, după paginile citite, când unul dintre ei moare, și, totuși, still 350 pages to go, mi s-a întâmplat la fel cu romanul „Gone girl”. Și, dacă tot ai spus că-i cel mai bun thriller citit anul acesta (care e aproape la jumătate, la o adică), clar am s-o citesc și eu cât de curând. Mulțumim pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag!
      Trebuie să îl încerci, aș zice că o să-ți placă!
      Iar pomenești de romanul acela și eu tot nu l-am citit. :)) Oricum, cred că o să-l dau gata vara asta, momentan mi-am făcut plinul cu romanele astea thriller, mai "gust" câte puțin și din altceva. Plus că e foarte stufos și greu de luat cu mine la școală...

      Ștergere
  2. Oau, m-ai prins, trebuie să îl citesc. Pare extrem de interesant, plus că, până acum, cititnd descrierea cărţii, am crezut exact ce ai crezut şi tu, că va fi despre cei doi îndrăgostiţi şi încercarea lor de a supravieţui amândoi. Acum chiar sunt extrem de curioasă, abia aştept să îl citesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur să aud asta!
      Să îl citești, să îl citești! Lectură plăcută să ai!

      Ștergere
  3. Nu m-a atras cartea asta prea mult dar dupa ce ti-am citit recenzia deja am pus-o in wishlist.Sunt sigura ca o sa-mi placa foarte mult cartea :)
    Multumim pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E un must! Chiar trebuie citită! E pur și simplu minunată, un thriller excelent!
      Cu mult drag! Mulțumesc și eu pentru prezența pe blog! :)

      Ștergere